ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО, 5 КЛАС
Дата:
Тема: Засоби виразності живопису: колір, відтінок.
Створення композиції «Чарівний птах».
Мета: - навчальна: ознайомити учнів з поняттями «колір», «відтінок», «колорит»,
впливом кольору на людину; актуалізувати знання з кольорознавства;
- розвивальна: розвивати кольоросприйняття ока, уміння насолоджуватися спогляданням творів образотворчого мистецтва, аналізувати їх; формувати естетичні почуття, смак; активізувати творчу ініціативу учнів;
- виховна: виховувати зацікавленість творами образотворчого мистецтва.
Техніка виконання: пальчиковий живопис.
Обладнання: матеріали: альбом, гуашеві фарби, клей «ПВА», палітри, простий олівець, ємності для води, серветки для витирання рук;
зоровий ряд: репродукції картин А.Куїнджі « Місячна ніч на
Дніпрі», М. Сар’ян «Море.», В. ван Гог «Зіркова ніч», М. Врубель «Царівна-Лебідь», роздавальний матеріал, зразки різнорівневих робіт, дитячі роботи.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу………………………………………………… 1-2 хв.
ІІ. Актуалізація опорних знань …………………………………… 2-3 хв.
Сьогодні я запрошую вас у чарівну подорож до країни «Живописії». Її мешканці – різноманітні кольори. Ви вже знаєте, що живопис – це створення картин за допомогою фарб.
ІІІ. Оголошення теми уроку ………………………………………. 1-2 хв.
Сьогодні на уроці ми більш детально познайомимося із основним виражальним засобом живопису – кольором та його помічниками – відтінками. Тема уроку: Засоби виразності живопису: колір, відтінок.
Створення композиції «Чарівний птах».
ІV. Вивчення нового матеріалу ………………………………… 13-15 хв.
Учитель наводить приклад давньогрецької легенди:
“Одного разу грецький художник, на ім’я Зевксис, намалював на картині гроно винограду. Картину він залишив на терасі. Та раптом до неї прилетіли птахи, і почали клювати намальовані ягоди винограду…”
Засоби живопису, якими цей художник створив образ на полотні так реалістично, правдиво, це колір, відтінок. Навкруги нас буяє різнобарвний світ.
Художники сприймають його як сукупність багатьох кольорових плям. В кольорознавстві всі кольори поділяються на теплі та холодні. Чорний, білий та всі відтінки сірого – ахроматичні, безбарвні. Всі інші кольори та їх відтінки – хроматичні, барвисті.
Живопис – вид образотворчого мистецтва, твори якого створюють на площині за допомогою фарб.
Художник здатен на площині за допомогою кольору розкрити світ людських почуттів і характерів, передати найтонші відтінки настроїв, невловимих миттєвостей, навіть мерехтіння світла чи подих свіжого вітру. Колір є основним у мові живопису. Недаремно кажуть, що живопис – це мистецтво кольорів або симфонія барв.
Важко перерахувати відтінки кольорів, якими виблискує сніг на сонці, чи назвати всі кольори осені.
Погляньте, як це передав художник. Які кольори ви помітили?
К. Моне. «Море»
І. Грабар. «Зимовий пейзаж»
Із величезної групи кольорів виділяють лише три основні кольори.
- Які це кольори? Чому їх так називають?
Основні кольори не можна отримати змішуванням інших,
але, змішуючи їх між собою, утворюють багато інших різних кольорів.
- Як називають кольори, утворені з основних?
Серед хроматичних кольорів є група кольорів, що нагадують сонце і вогонь. Погляньте на роботу Левітана «Осінь». У цій картині переважає гама теплих кольорів.
- Які теплі кольори ви бачите на картині? Чому ми називаємо їх теплими?
Існує також група кольорів, що викликає у глядачів почуття прохолоди.
Розгляньмо картину Івана Шишкіна «На Півночі дикій». Напевне, ніхто не заперечуватиме, що температура тут набагато нижче нуля – і все це вплив холодної гами кольорів.
- Які холодні кольори ви бачите на картині? Чому їх так називають?
Якщо до фарби одного кольору додати теплий колір, ми отримаємо теплий відтінок. І навпаки, змішуючи її з холодною фарбою, отримаємо холодний.
Поєднання кольорів на картині передає різні враження та настрої, викликає безліч почуттів.
Гармонійне поєднання кольорів на полотні називають колоритом.
Про колорит інколи говорять, як про музику: звучний, урочистий, радісний, енергійний, мажорний або сумний, спокійний, мінорний.
Розгляньте живописні твори. Проаналізуйте, який настрій передано на картинах.
- Визначте, які кольори переважають.
- Який колорит цих картин?
V. Практична робота …………………………………………… 20-25 хв.
1. Слово вчителя.
Наше завдання сьогодні – створити композицію «Чарівний птах».
Робота різнорівнева, тому зверніть увагу на зразки:
- Просте зображення без детальної промальовки – середній рівень;
- Зображення з елементами пейзажу – достатній;
- Складне зображення з детальною промальовкою та пейзажними елементами – високий рівень.
Працюючи над роботою, пам’ятайте:
- Починати слід з лінійного малюнка;
- Продумати, який колорит буде переважати;
- Передати певний настрій вам допоможуть засоби художньої виразності живопису: кольори, відтінки.
2. Діти практично виконують композицію «Чарівний птах» в техніці пальчикового живопису.
Учитель під час роботи проводить поточний інструктаж, надає допомогу, підтримує творчу ініціативу учнів.
VІ. Завершення уроку …………………………………………. 1-2 хв.
Демонстрація та оцінювання робіт. Обговорення помилок. Завдання на наступний урок: принести альбоми, фарби.
|