Звіт про роботу серпневої наради керівників
районних методичних об’єднань
вчителів образотворчого мистецтва та креслення.
Проводила нараду методист навчально-методичної лабораторії виховних технологій кафедри виховання та культури здоров’я ДОІППО Беспалова Т.І. Як завжди, вона привітала усіх присутніх з новим 2017-2018 навчальним роком, побажала успіхів у нелегкій учительській праці, творчого натхнення, міцного здоров᾽я та познайомила з планом проведення засідання:
План
проведення серпневої наради керівників районних (міських)
методичних об’єднань вчителів образотворчого мистецтва та креслення.
Термін проведення: 23 серпня 2017 року 10.00. - 13.00.
Місце проведення: ДОІППО, вул. Володимира Антоновича, 70. Ауд. 210.
Тема: Актуальність формування духовних та моральних ціннісних орієнтирів, національно-патріотичного виховання у сфері викладання образотворчого мистецтва та креслення.
Мета:
- обговорити творчі здобутки, актуальні проблеми та шляхи удосконалення національно-патріотичного виховного процесу в навчальних закладах регіону;
- визначити пріоритети навчально-виховної діяльності загальноосвітніх навчальних закладів у новому навчальному 2017-2018 році на засадах державної освітньої політики та сучасних науково-методичних положень;
- визначення місця і ролі вчителя образотворчого мистецтва та креслення в реалізації положень і рекомендацій Інституту змісту освіти та інноваційних технологій Міністерства освіти і науки України.
Керівник: Т.І. Беспалова, методист навчально-методичної лабораторії виховних технологій кафедри виховання та культури здоров’я ДОІППО.
№ п/п
|
Час
|
Тема виступу
|
Доповідач
|
1.
|
10.00.- 10.10.
|
Реєстрація учасників наради.
Робота виставки дитячих малюнків.
|
Безпалова Т.І.
методист навчально-методичної лабораторії виховних технологій кафедри виховання та культури здоров’я.
|
1. Науково-теоретичний аспект проблеми.
|
2.
|
10.10.- 10.20.
|
Стратегічний напрямок сучасної вітчизняної науки.
|
Беспалова Т.І.,
методист навчально-методичної лабораторії виховних технологій кафедри виховання та культури здоров’я.
|
3.
|
10.20.-10.50.
|
Психологічні аспекти сучасного уроку.
|
Хомич О.Б., ст. викладач кафедри педагогіки та практичної психології.
|
4.
|
10.50.- 11.10.
|
Сучасні вимоги щодо національно-патріотичного виховання учнівської молоді.
|
Безена І.М., ст. викладач кафедри менеджменту освіти.
|
5.
|
11.10.- 11.40.
|
Інноваційне дидактичне середовище як чинник стимулювання пізнавальних інтересів у процесі вивчення дисциплін художньо-естетичного циклу.
|
Піщанська В.М., доцент кафедри філософії освіти ДОІППО.
|
- ІІ. Педагогічний досвід та методичний інструментарій.
- Творчий вернісаж педагогічних ідей
|
6.
|
11.40.-12.10.
|
Формування духовних та моральних ціннісних орієнтирів, національно-патріотичної свідомості у сфері викладання образотворчого мистецтва.
|
Лабунський Анатолій Володимирович, вчитель- методист вищої категорії Криворізької ЗОШ І-ІІІ ст. № 120, Криворізької міської ради.
|
9.
|
12.10.-12.20.
|
Розвиток творчої особистості на уроках образотворчого мистецтва засобами інтерактивних форм та методів навчання. Використання методик проектної діяльності, психологічних тренінгів, бінарних і інтерактивних методик.
|
Потапенко Валентина Миколаївна, вчитель – методист вищої категорії Меліоративної ЗОШ Новомосковської районної ради.
|
10.
|
12.20.-12.40.
|
Запровадження інноваційних технологій у викладанні образотворчого мистецтва: інтегрований урок, урок творчого фантазування, урок – диспут, урок – дискусія з обговоренням творчих проектів, тренінгові заняття, уроки з використанням ІКТ.
|
Повх Лариса Федорівна, вчитель методист вищої категорії КЗО НВК № 6 «Перспектива» Жовтоводської міської ради.
|
11.
|
12.40.-13.00.
|
Інтерактивне опитування «Точка зору»
Прийняття рекомендацій.
|
Безпалова Т.І., методист навчально-методичної лабораторії виховних технологій кафедри виховання та культури здоров’я.
|
Першим був виступ Беспалової Т.І. на тему «Стратегічний напрямок сучасної вітчизняної науки», під час якого Тамара Іванівна познайомила присутніх з основними проблемами викладання даних предметів, а саме:
- Відсутність у навчальних планах більшості шкіл такого предмету, як креслення взагалі;
- Відсутність кабінетів образотворчого мистецтва, або недостатнє їх обладнання;
- Недостатня матеріальна база для проведення уроків .
Також вона познайомила учасників наради з традиціями та інноваціями викладання предметів образотворчого мистецтва та креслення і наголосила про важливість міжпредметних зв’язків та проведення інтегрованих уроків.
Хомич О.Б., ст. викладач кафедри педагогіки та практичної психології у виступі на тему: «Психологічні аспекти сучасного уроку» пояснила присутнім, що учитель – центральний суб’єктивний фактор навчального процесу. Далі було проведено гру «Хто я?», в ході якої кожен учасник міг вибрати, з чим він себе асоціює.
Бути вчителем – це постійний стрес. Щоб витримати всі негаразди, які на нас чекають, слід навчитись приймати все , як воно є та спокійно жити з тим, що ми не можемо змінити. Деякі люди часто для заспокоєння використовують зовнішні ресурси: алкоголь, наркотики і т. д. Але це не вирішує проблеми, а лише на деякий час приглушує її. На прикладі вірша Джеймса Рівза «Тітонька Фло» можна переконатись, що тільки позитивний настрій та занятість справою – найкращий засіб при боротьбі із зневірою. Людина може витримати все, якщо знає, навіщо! А тому у людини в житті завжди повинна бути мета, до якої потрібно наполегливо йти, не звертаючи із наміченої дороги. (Притча про Івана-дурака та Змія Горинича).
Секрет внутрішнього спокою можна почерпати із вірша А. Ахматової «Я навчилася мудро жити…».
Щоб професійно зростати – потрібно жити в ладу із навколишнім світом та самим собою. А також любити… все інше додасться. (Вірш Р. Рождественського «Все починається з любові»).
Піщанська В.М., доцент кафедри філософії освіти ДОІППО у виступі на тему «Інноваційне дидактичне середовище як чинник стимулювання пізнавальних інтересів у процесі вивчення дисциплін художньо-естетичного циклу» познайомила присутніх із особливостями вивчення предметів курсу:
- 5 – 9 класи – навчальна програма «Мистецтво. 5 – 9 класи» (оновлена).
- 10 – 11 класи – програми «Художня культура» рівню стандарту, академічного та профільного рівнів.
Програми розміщені на офіційному сайті МОН: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalnaserednya/navchalni-programy.html
- Навчальна програма «Мистецтво. 5-9 класи» (авт. Л.Масол, О.Коваленко, Г.Сотська, Г.Кузьменко, Ж.Марчук, О.Константинова, Л.Паньків, І.Гринчук, Н.Новикова, Н.Овіннікова)
включає три блоки:
«Музичне мистецтво», «Образотворче мистецтво» або інтегрований курс «Мистецтво».
Особливість вивчення курсу по класах в тому, що:
- 5 клас – учні засвоюють особливості мови різних видів мистецтва;
- 6 клас – учні вивчають палітру жанрів музичного та образотворчого мистецтв;
- 7 клас – учні знайомляться з новітніми явищами в мистецтві в єдності традицій і новаторства.
- 8 – 9 класи – учні знайомляться зі стилями і напрями мистецтва
Також Вікторія Миколаївна наголосила, що предмети художньо-естетичного циклу: музичне мистецтво, образотворче мистецтво, інтегровані курси «Мистецтво» та «Художня культура» мають викладати вчителі зі спеціальною мистецько-педагогічною освітою (вчитель музичного та образотворчого мистецтва, художньої культури) (Лист МОН України від 09.06.2016 № 1/9-298)
- У 2017 році чинну навчальну програму «Мистецтво. 5-9 кл.» оновлено.
- У новій редакції програми віддзеркалилися зміни, що відбуваються у сучасній освіті.
У Пояснювальній записці до програми визначено мету загальної середньої освіти (єдину для усіх освітніх галузей) і окреслено завдання предмету «Мистецтво», які її реалізують
Місія курсу «Мистецтво» -
- захопити учнів мистецтвом сучасності,
- знайти емоційний відгук,
- зацікавити їх настільки, щоб з’явилося бажання самостійно, більш ширше познайомитися з мистецькими шедеврами різних художніх стилів/напрямів та екранних мистецтв.
Тільки на такому тлі відбуватиметься формування в учнів системи компетентностей, передбачених навчальною програмою.
Методичний арсенал учителя:
- Добір творів мистецтва. Програма передбачає творче ставлення вчителя до змісту і технологій навчання, поурочного розподілу навчального художнього матеріалу.
- Провідні види діяльності на уроці. У 9 класі, як і у попередні навчальні роки, пізнання мистецтва відбувається через сприймання, інтерпретацію і оцінювання художніх творів з акцентом на культурологічний контекст та творче самовираження учня.
- Структурування змісту навчального матеріалу в межах теми розділу. Вчитель самостійно визначає обсяг годин на вивчення окремої теми навчальної програми, за необхідності має право змінювати порядок вивчення тем у межах навчального року.
Дозволяється використовувати підручники з відповідним грифом Міністерства, що видані в попередні роки, враховуючи при цьому зміни у програмах.
У виборі додаткової навчально-методичної літератури вчитель вільний й може застосовувати таку, що найкраще реалізовує його методику навчання.
Навчально-методичне забезпечення, рекомендоване Міністерством до використання в навчальних закладах Лист МОН від 17.08.2017 № 1/11-8269 «Про переліки навчальної літератури, рекомендованої МОН України для використання у ЗНЗ»
Електронні версії шкільних підручників:
http://pidruchnyk.com.ua http://schoolbooks.org.ua http://portfel.at.ua
http://4book.org/uchebniki-ukraina http://shkola.yccat.com/index.html
https://imzo.gov.ua/pidruchniki/elektronni-versiyi-pidruchnikiv/elektronni-versiji-pidruchnykiv-dlya-uchniv-9-h-klasiv/mystetstvo-9-klas/
Безена І.М., ст. викладач кафедри менеджменту освіти у виступі на тему:
«Сучасні вимоги щодо національно-патріотичного виховання учнівської молоді» наголосив , що необхідно здійснювати:
- розвиток дитини згідно особистісних потреб;
- підтримувати життєвий оптимізм дитини;
- плекати творчість і допитливість через компетентнісні прояви, такі як: формування нового українця, повага до державних символів, мови;
- дати можливість розвиватися гармонійно: партии-трансформери, уроки в руві і т. Д.
Далі був обмін досвідом вчителів –
«Творчий вернісаж педагогічних ідей»:
Лабунський Анатолій Володимирович, вчитель образотворчого мистецтва ЗОШ № 120 м. Кривого Рогу, переможець обласного етапу конкурсу «Вчитель року 2015» з образотворчого мистецтва та Повх Лариса Федорівна, вчитель методист вищої категорії КЗО НВК № 6 «Перспектива» Жовтоводської міської ради, поділилися з присутніми досвідом роботи в техніці «Пісочної анімації»:
- Показали відеопрезентацію робіт своїх учнів;
- Запропонували присутнім практично виконати вправи «Арт-терапія з манкою», під час яких кожен міг відчути позитивний вплив даної терапії.
-
Потапенко Валентина Миколаївна, вчитель ОТМ Меліоративної ЗОШ Новомосковського району, презентувала досвід своєї роботи провела тренінг «Сонечко та хмаринка» та показала відео кліп –релакс «Живіть тут і зараз».
На закінчення наради Тамара Іванівна провела інтерактивне опитування «Точка зору», де присутні могли виказати свої міркування щодо покращення викладання предметів образотворчого мистецтва та креслення, а також познайомила з рекомендаціями серпневої наради:
Рекомендації обласної наради керівників методичних об’єднань
вчителів образотворчого мистецтва та креслення
Керівникам методичних об’єднань:
* вивчати і пропагувати, узагальнювати новаторський педагогічний досвід з методики викладання образотворчого мистецтва і креслення;
* активно запроваджувати у навчально-виховному процесі символіку, державнотворення, атрибути народу технології духовності, завдяки яким вводяться не лише засоби та інструменти, а й змістовна духовна пожива мистецтва;
* ефективно використовувати національні традиції, сучасний світовий і вітчизняний досвід, формування культури почуттів, ціннісно-смислових коипетентностей та дослідження педагогічної науки у сфері духовно-патріотичного, художньо-естетичного виховання учнів;
* залучати учнів до творчої діяльності, з цією метою запроваджувати моделі реальної діяльності (проектування, колективні творчі справи тощо), активні форми і методи (ситуаційно-рольові ігри, методи аналізу, ігри, драматизації), які дають учням можливість предметно, безпосередньо й емоційно бути в ситуації морального вибору, пошуку, дії, вчинку;
* проведення проблемних семінарів, круглих столів, педагогічних майстер-класів з проблем розвитку креативності учасників педагогічного процесу, усвідомлення власної причетності до художніх традицій свого народу з одночасним розумінням особливостей інших національних картин світу, творчих звітів кращих вчителів з питань особистісно орієнтованої моделі навчання, формування полікультурних компетентностей.
* проводити моніторингові дослідження щодо ефективності системи національно-патріотичного, художньо-естетичного виховання, рівня засвоєння дітьми духовних цінностей України.
Відвідала серпневу нараду керівник РМО
вчителів образотворчого мистецтва Кошевич О. А.
|